söndag 18 mars 2012

Om jag kunde drömma : den första boken i Twilightsagan som serieberättelse av Stephanie Meyer Del 1

Köp den på Adlibris
eller Bokus
"Jag stirrade för att deras ansikten var förödande, omänskligt vackra."
"Hans fingrar var iskalla men det var inte bara det. När han rörde vid mig sved det till, som om en elektrisk ström passerat mellan oss."
"Min intuition fladdrade till läkaren var inblandad."
"Beslutet var fattat. När jag väl insåg det, kände jag mig lugnare än någonsin."
"Utan mörkret skulle vi aldrig få se stjärnorna."
"När vi jagar, styr vi mindre med tankarna...och låter våra sinnen ta över. Särskilt luktsinnet. Om du fanns i närheten när jag släppte kontrollen på det sättet..."
"Jag nådde fram till utkanten av den ljusa gläntan, klev över de sista ormbunkarna och hamnade på den vackraste plats jag någonsin sett."
"Alla människor har en unik doft, en unik essens."

Det här borde vara ett måste för alla Twilightfans!
Berättelsen är detsamma som boken med samma titel som jag tror inte kräver någon närmare presentation. Men om någon har missat så är det en kärlekshistoria mellan Bella och vampyren Edward. Själv har jag både lyssnat på boken som ljudbok och sett filmen tidigare. I boken uppfattar jag Edward som en mjuk och lite romantisk "kille" medans i filmen tycker jag mest att han är kylig och ibland till och med känslokall. I den här boken upplever jag honom som en mix av filmen och boken och faktiskt den Edward jag tycker mest om. Även Bella upplever jag som mer positiv och framför allt mer levande. I filmen är hon så tråkig och negativ att jag ibland undrar hur Edward står ut med henne.
Boken är bearbetad och illustrerad av Kim Young som har gjort fantastiskt vackra bilder i gråa nyanser med en del undantag om det ska förstärka något som till exempel blod eller vid ett tillfälle Edwards ögon. Det blir starka effekter, som jag gillar, mot de gråa nyanserna. Illustrationerna är lite mangainspirerande och det känns helt ok.
Stephanie Meyer har granskat bilderna och tycker att personerna och platserna påminner om de som hon hade i tankarna när hon skrev serien. Något som jag dock stör mig lite på är de engelska orden som finns på bilderna för att visa att det sker något ljud som till exempel clatter, swish, crash etc. Jag tror dock att man uppskattar den här boken som serie om man har sett filmen eller/och läst boken. Observera att det här är del 1 av 2 baserad på boken "Om jag kunde drömma".
Grafiska romaner är något som jag upptäckt ganska nyligen och som jag verkligen lärt mig att uppskatta.

Första meningen i boken: "Jag hade aldrig funderat särskilt mycket över hur jag skulle dö - även om jag hade haft anledning att göra det de senaste månaderna..."

Mitt betyg: ♥ ♥ ♥

Översättare: Carina Jansson
Illustratör: Young Kim
Förlag: B Wahlströms
Bandtyp: Inbunden
Utgiven: 201005
Antal sidor: 224
ISBN10: 9132159196
ISBN13: 9789132159190

Läs vad andra bloggare skrivit om den:
Jennies boklista, Bookcircle, Spektakulärt, Dagens bok och Hyllan

Inga kommentarer: